Ahad, 17 April 2011

cita-cita setinggi bintang

Dalam mood yang agak menurun apabila berbincang topik negatif “Kenapa Malaysia?” semalam (saya tak berapa suka membincang topik negatif oleh kerana ia menurunkan motivasi), sedar-sedar, malam tadi muncul pula sinar harapan terutama untuk orang Malaysia! It gives everybody hope!

sheikh.jpgSering kali saya menerima inspirasi dari orang-orang yang hebat yang saya temui. Malam tadi, saya berpeluang berjumpa dan berkenalan dengan our very own Malaysian astronaut Dr Sheikh Muszaphar Shukor Al-Masri…

Very nice and humble person. Seorang yang berkarisma, tak lupa juga very smart (IQ & EQ)!

Beliau kini menjalankan latihan di Moscow, tetapi balik Malaysia 3 minggu dan akan balik ke sana tidak lama lagi. Beberapa bulan lagi, kita akan menyaksikan orang tempatan kita ke angkasa- a very BIG DEAL!

Ketika bertukar fikiran, saya tanya tentang matlamatnya (soalan standard saya kepada orang berjaya). Bilakah dirinya meletakkan matlamat untuk menjadi angkawasan? Jawapannya amat di luar jangkaan saya…

Ketika berumur 10 tahun!

Now, that’s what I call goal setting! Sudah tentu, ketika 10 tahun, kita tak tahu apa-apa mengenai matlamat. Tetapi, dengan mempunyai sesuatu untuk dipegang, usaha dan cita-cita akan membawa kita mencapai apa sahaja matlamat kita.

Betapa bangganya melihat orang Malaysia mencapai cita-cita yang setinggi bintang.Belia inilah yang patut diberi pendedahan di media-media massa dan berkongsi kisah kejayaannya dalam memberi inspirasi kepada orang ramai.

Wishing Dr Sheikh all the best & kirim salam pada bulan :) Bila lagi saya boleh mengaku “I have an astronaut friend!” :)

How about that for “Kenapa Malaysia?”. Orang Malaysia kini mencapai setinggi bintang!

oleh Irfankhairi.com